Korzystanie z Google Meet w aplikacji Classroom

Aktualizacja platformy e-learningowej Classroom przyniosła kilka ważnych zmian, których działanie zostało opisane poniżej.

Ustawienia linku do spotkań meet jak i sam link, zostały umieszczone na głównej stronie zajęć po lewej stronie. Z tej pozycji link można resetować, kopiować oraz ustawiać jego widoczność dla uczniów. Po utworzeniu linku do spotkania, pojawi się przycisk “Dołącz” zatem nie ma potrzeby aby link umieszczać w strumieniu.
W strumieniu zalecamy umieszczenie linków do spotkań, które zostały utworzone w inny sposób niż w Classroom.

 

  1. Nauczyciel główny tworzy link do zajęć w aplikacji Classroom i rozpoczyna zajęcia w meet. Od tego momentu jest on Organizatorem spotkania.
  2. Nauczyciel główny potrzebuje zastępstwo na kolejne zajęcia więc zaprasza nowego nauczyciela. Jako, że link do spotkania meet został utworzony zanim nowy nauczyciel pojawił się w Classroom, podczas wejścia do spotkania wyskoczy monit.
  3. Aby móc wejść do zajęć w Meet, nauczyciel główny lub dodatkowy, muszą zresetować link do spotkania. W zależności od tego, który nauczyciel tego dokona, ten będzie organizatorem, a drugi Gospodarzem.
  4. Różnica pomiędzy organizatorem, a gospodarzem – co do zasady, Organizator zawsze jest Gospodarzem, jednak Gospodarz nie musi być Organizatorem. Gospodarz ZAWSZE dziedziczy prawa dostępu od Organizatora.
  5. Organizator spotkania jest twórcą linku do zajęć.

65-calowy interaktywny monitor dotykowy na salach dydaktycznych.

Sale dydaktyczne o numerach:

01/05N, 01/22N, 122N, 205N, 222N, 234N, 235N, 239N, 322N, 332N, 340N, 2.14 Rybnik i 2.15 Rybnik

oraz 

121A, 227A, 306A, 400A, 314B, 2/15CNTI, 3/15CNTI, 5/15CNTI, Aula NN, 251N, 413N i 1.14 Rybnik

zostały wyposażone w MOBILNE INTERAKTYWNE MONITORY WIELKOFORMATOWE OPTOMA.
Poniżej udostępniony został film instruktażowy z korzystania z w/w monitorów.

UWAGA! Dostęp do filmu po zalogowaniu do konta w domenie uekat.pl!!!
Szkolenie z korzystania z interaktywnych monitorów OPTOMA

Archiwizacja testów na platformie moodle

Instrukcja zawiera informacje dotyczące archiwizacji odpowiedzi studentów w teście na platformie moodle.
Sama platforma udostępnia taką opcję – należy w teście wejść w zakładkę Odpowiedzi, a następnie wybrać odpowiedni format w polu Pobierz tabelę danych jako.


Poniższa instrukcja dotyczy opcji alternatywnej.

UWAGA! Kliknij w zdjęcie aby je powiększyć!

  1. Po zalogowaniu do platformy moodle, należy ukryć lewe oraz prawe menu.

  2. Po wejściu do odpowiedniego kursu należy wybrac test, z którego chcemy zarchiwizować odpowiedzi.
  3. Wybierając ikonę ustawień czyli koło zębate, należy wybrać opcję Archive dostępną w sekcji Wyniki
  4. Otworzy się podgląd wszystkich odpowiedzi, które udzielili uczestnicy kursu w danym teście. Pobrać je można za pomocą Wydruku zatem należy kliknąć prawym przyciskiem myszy na stronie i wybrać Drukuj
  5. W podglądzie wydruku, urządzenie docelowe powinno wskazywać drukarkę lub inne urządzenie zewnetrzne. Aby zmienić urządzenie docelowe należy wybrać strzałkę w dół przy nazwie urządzenia i wybrać Zapisz jako pdf.
  6. Kliknąć Zapisz i wybrać miejsce zapisu pliku. Pobrany plik pdf będzie dokładnie w takiej formie jak w wydruku.

Należy pamietać o ukryciu menu bocznych! Bez tej czynności w pliku pdf pojawią się po bokach białe pola zakrywające odpowiedzi!

Aktualizacja linków do spotkań Meet w Classroom.

W związku z aktualizacją platformy Classroom, linki do spotkań Meet wygasły. Aby je zaktualizwać, po wejściu w wybrane zajęcia na platformie, powinno pojawić się okienko do uaktualnienia wszystkich linków.

Po zaznaczeniu opcji “Uaktualnij wszystkie moje nieaktualne linki” i wybraniu przycisku “Uaktualnij link“, wszystkie linki do spotkań Meet, w każdych zajęciach, będą znów aktywne.
Jeśli jednak okienko się nie pojawi, linki należy zaktualizować ręcznie. Aby to zrobić, należy wejść w ustawienia zajęć na platformie Classroom i w sekcji Ogólne odnaleźć Zarządzaj linkiem do rozmowy w Meet. W polu z linkiem należy wybrac strzałkę w dół, a następnie Uaktualnij.


Ustawienia meet, jak i sam link, znajduje się w menu z lewej strony. W zależności czy link został utworzony bądź nie, widnieje przycisk Utwórz lub Dołącz. Z tej pozycji również można zarządzać linkiem do spotkania. Wystrczy wybrać ikonę trzech kropek oznaczających Ustawienia, a następnie Zarządzaj.

Należy zwrócić uwagę, aby link był widoczny dla studentów.

Po zapisaniu ustawień, pod przyciskiem będzie widnieć informacja czy link jest widoczny dla studentów czy nie.


Ustawienia kolejności dołączania do spotkania nie uległy zmianie – spotkanie się nie odbędzie jeśli nauczyciel nie dołączy do spotkania jako pierwszy.

Jak uzyskać dostęp do portalu LEX?

Dzięki podpisaniu umowy z firmą Wolters Kluwer, dostęp do portalu jest możliwy na terenie całego kampusu uczelni pod adresem http://ip.lex.pl.

Dostęp do portalu Lex spoza sieci komputerowej UE jest możliwy po skonfigurowaniu serwera proxy.

UWAGA! Po skonfigurowaniu należy zamknąć przeglądarkę i otworzyć ponownie!

Dla ułatwienia można wykorzystać alternatywną przeglądarkę, która będzie używana tylko do zasobów wymagających skonfigurowanego serwera proxy.
W polu adresu przeglądarki internetowej, wpisujemy adres http://ip.lex.pl. Jeżeli przeglądarka jest poprawnie skonfigurowana, wyświetli się okno logowania.

Okno logowania do serwera proxy
Okno logowania do serwera proxy.

Po podaniu prawidłowych danych logowania (takich samych jak do sieci bezprzewodowej – jako nazwę użytkownika wpisujemy np. login@eduroam.ue.katowice.pl lub imie.nazwisko@edu.uekat.pl) otworzy się strona portalu.
Strona logowania do programu LEX
Strona logowania do programu LEX

W prawym górnym rogu strony w kolorze zielonym wyświetlony zostanie adres IP, dla którego przyznany jest dostęp.

Jeżeli adres wyświetlony jest w kolorze czerwonym, serwer proxy nie został skonfigurowany prawidłowo.
Aby wejść do programu Lex należy wcisnąć zaznaczony powyżej klawisz. Logowanie do portalu nie jest wymagane.
Po zakończeniu pracy należy przywrócić pierwotną konfigurację przeglądarki.

Tworzenie projektów w Google Classroom z możliwością zatrzymania kopii prac.


Tworzenie nowego zadania

Dotychczasową metodą zbierania zadań było utworzenie nowego projektu gdzie studenci mieli możliwość przesyłania dowolnych plików lub oddania kopii utworzonego pliku przez nauczyciela.

W związku z pojawiającymi się problemami dotyczącymi określania właściciela oddanych plików, opisany został inny sposób zbierania i archiwizowania prac studentów.
Tworząc nowy projekt (zadanie), należy utworzyć nowy plik Formularza.

Tworzenie nowego zadania – formularz

Kolejnym krokiem jest edycja utworzonego formularza. Zamiast standardowego pytania, należy wybrać “Prześlij plik“. Pojawi się komunikat z informacją o zezwoleniu przesyłania plików na dysk nauczciela.
Edycja pytania w formularzu

Komunikat informujący o przesyłanych plikach na dysk nauczyciela

Po wybraniu przycisku Dalej, należy ustawić odpowiednie opcje:
Zezwalaj na przesyłanie tylko określonych typów plików – jeśli opcja jest wyłączona, każdy format plików jest dozwolony. Po włączeniu opcji, pojawią się opcje formatów do wybrania,
Maksymalna liczba plików – domyślnie ustawione jest 1 co oznacza, że każdy student będzie mógł przesłać tylko jeden plik,

Maksymalny rozmiar pliku – opcja stanowiąca maksymalny rozmiar jednego pliku wysłanego przez jednego studenta,

Do tego formularza można przesłać maksymalnie 1 GB plików – po wybraniu opcji Zmień, można ustawić maksymalny rozmiar wszystkich przesłanych plików przez wszystkich studentów,


Wybór wymaganych formatów

Resztę opcji należy ustawić tak jak dla zwykłego formularza – zbieranie adresów mailowych, ograniczenie do jednej odpowiedzi itd.


Jak to wygląda w praktyce?

  1. Studenci są zobowiązani wysłać zadanie w postaci pliku przez dostępny formularz, a nie przez dotychczasową opcję wysyłania zadań.
  2. Po wysłaniu pliku przez formularz, student nie może zadania wycofać ani go edytować – wysyłając plik, właścicielem pliku staje się nauczyciel.
  3. Wszystkie wysłane pliki znajdują się na dysku google nauczyciela, w odpowiedziach w formularzu oraz w arkuszu zbieranych odpowiedzi w postaci linku do dysku.


Przesyłanie pliku przez studenta dzięki formularzowi

Folder z osadzonymi plikami studentów

Właścicielem wszystkich plików jest nauczyciel.

Jak wystawić ocenę?

Ocenę należy wystawić tak jak dotychczas – ustawić odpowiednie punkty w tabeli ocen w zajęciach w classroom i wybrać przycisk Zwróć.

Różnica pomiędzy metodami wystawiania ocen za zadania, a “przez formularz” jest taka, że po wybraniu przycisku Zwróć, nauczyciel zwraca jedynie ocenę, ale nie zadanie (plik).

Korzystanie z VMWare Horizon


Dostęp HTML

  1. Otwórz okno przeglądarki. Przejdź na stronę https://srv-view.ue.local/. Jeżeli będzie to konieczne dodaj w Swojej przeglądarce wyjątek dla tej witryny. Opis znajdziesz na  końcu tego dokumentu.
  2. Wciśnij klawisz VMWare Horizon HTML Access.
    Wybranie dostępu html
    Wybranie dostępu html
  3. W kolejnym oknie zaloguj się za pomocą użytkownika systemu operacyjnego, którego będziesz używać i wciśnij Login (odpowiedni login otrzymasz od prowadzącego zajęcia!)
    Logowanie do systemu operacyjnego
    Logowanie do systemu operacyjnego
  4. Po poprawnym zalogowaniu, wyświetlone zostaną dostępne pule maszyn. Na wybranej puli wciśnij lewy klawisz myszy. Zostaniesz zalogowany do systemu.
    Wybranie dostępnego systemu z puli maszyn
    Wybranie dostępnego systemu z puli maszyn
  5. System Windows zostanie wyświetlony w oknie przeglądarki.

Dodawanie wyjątku dla strony srv-view.ue.local

Microsoft Edge

Dodanie strony do wyjątków - wybór przycisku Zaawansowane
Dodanie strony do wyjątków – wybór przycisku Zaawansowane

Dodanie strony do wyjątków - wybór odnośnika "przejdź do witryny..."
Dodanie strony do wyjątków – wybór odnośnika “przejdź do witryny…”

Mozilla Firefox

Dodanie strony do wyjątków - wybór przycisku Zaawansowane
Dodanie strony do wyjątków – wybór przycisku Zaawansowane

Dodanie strony do wyjątków - wybór przycisku "Akceptuję ryzyko, kontynuuj"
Dodanie strony do wyjątków – wybór przycisku “Akceptuję ryzyko, kontynuuj”

Google Chrome

Dodanie strony do wyjątków - wybór przycisku "Zaawansowane"
Dodanie strony do wyjątków – wybór przycisku “Zaawansowane”

Dodanie strony do wyjątków - wybór odnośnika "Otwórz stronę..."
Dodanie strony do wyjątków – wybór odnośnika “Otwórz stronę…”

UWAGA! W przypadku wystąpienia problemów z rozłączaniem sesji (problem występuje w niektórych wersjach Google Chrome) proszę spróbować innej przeglądarki, np. Firefox.

Błąd połączenia w przeglądarce Google Chrome
Błąd połączenia w przeglądarce Google Chrome

Możesz użyć jednej z dostępnych wersji portable, które nie wymagają instalacji. Poniżej wstępnie skonfigurowana przeglądarka Firefox 46 w wersji Portable. Wypakuj plik archiwum np. na pulpicie. Nie używaj tej przeglądarki w celach innych niż dostęp do Horizon!!!
Plik do pobrania

Jak korzystać z VPN?

Jak korzystać z VPN?


Instalacja i konfiguracja VPN

  1. Upewnij się, że posiadasz prawidłowe dane logowania do swojego konta w domenie @edu.uekat.pl
  2. Aktywuj dostęp do uczelnianej sieci Wi-fi (eduroam). (Jak aktywować dostęp do sieci bezprzewodowej lub zmienić hasło?). Jeżeli konto już jest aktywne, zamiast opcji Włącz, pojawi się przycisk do zmiany hasła dostępowego do eduroam.
  3. Pobierz i zainstaluj klienta VPN. Wybierz najnowszą dostępną wersję. W razie probpemów z działaniem, możesz spróbować zainstalować starszą.
    Program można pobrać z serwera ftp://ftp.ue.katowice.pl/vdi lub ze strony www https://www.forticlient.com/downloads przechodząc do elementu FortiClient VPN
    Pobieranie klienta VPN
  4. Pobierz plik z konfiguracją.
  5. Po instalacji, otwórz konsolę aplikacji. W tym celu na pasku Windows odszukaj ikonę programu i wciśnij prawy klawisz myszy. Z menu rozwijanego wybierz Open FortiClient Console
    Uruchomienie konsoli aplikacji
  6. Odblokuj ustawienia programu wciskając ikonę kłódki na górnym menu programu. Po tej czynności ikona zniknie z menu programu
    Zwolnienie blokady ustawień aplikacji
  7. Przejdź do ustawień programu. W tym celu wciśnij ikonę koła zębatego w górnym menu.
  8. Wgraj konfigurację VPN. W tym celu w oknie ustawień programu wciśnij klawisz Restore.
    Wgrywanie konfiguracji VPN
  9. W otwartym oknie wskaż pobrany plik z konfiguracją.
    Wskazanie wybranego pliku z konfiguracją
  10. W kolejnym oknie podaj hasło do pliku i zatwierdź wprowadzenie zmian klawiszem OK. Hasło potrzebne do wgrania pliku otrzymasz od prowadzącego zajęcia.
    Wprowadzenie hasła do pliku konfiguracyjnego
  11. Jeżeli podałeś prawidłowe hasło, zmiany zostaną wprowadzone i wyświetlony zostanie komunikat Configuration restored successfully. W przypadku błędnie wprowadzonego hasła, wyświetlona zostanie informacja o błędzie Incorrect password. Należy sprawdzic poprawność wpisywanego hasła i spróbować ponownie.
    Komunikat informujący o poprawnym wgraniu pliku konfiguracyjnego
  12. UWAGA! W przypadku problemu z wgraniem konfiguracji za pomoca funkcji Restore (MacOS), połączenie należy skonfigurować ręcznie.
    Wymagane dane dostępne w odnośniku z punktu 4 instrukcji (archiwum 7zip).

  13. Połącz się z siecią vpnvdi. W tym celu w oknie programu w polu VPN Name wybierz vpnvdi. W polu Username wpisz swój login dostępowy, a w polu Password, hasło do Twojego konta EDUROAM (Wi-Fi). Następnie wciśnij klawisz Connect.
    Połączenie do sieci vpnvdi
  14. Studenci:

    Login w usłudze GoogleApps (np. imie.nazwisko@edu.uekat.pl).

    Pracownicy UE:

    Login w usłudze GoogleApps (np. imie.nazwisko@uekat.pl).
    lub
    Twoja nazwę użytkownika wraz z @eduroam.ue.katowice.pl
    Podczas łączenia pola zostaną wyszarzane

  15. Jeżeli podałeś prawidłowe dane logowania, okno programu zostanie zminimalizowane, a na pasku przy ikonie programu pojawi się kłódka. Po zakończeniu pracy, rozłącz się wciskając klawisz Disconnect w głównym oknie programu.
    Klawisz rozłączenia

Korzystanie z VMWare Horizon

Aplikacja mPracownik dla systemu Windows 10

Microsoft Windows. Pobieranie i instalacja aplikacji – tylko dla Windows 10!

  1. W celu pobrania aplikacji, należy wejść do sklepu Microsoft lub otworzyć ten odnośnik, a następnie na nowo otwartej stronie, wcisnąć klawisz Pobierz.
  2. Strona z plikiem aplikacji mPracownik do pobrania
  3. Po pobraniu aplikacji, należy ją zainstalować wybierając przycisk Zainstaluj.
  4. Przycisk instalacji aplikacji mPracownik
  5. Wyświetlone zostanie okno z prośbą o zalogowanie. Logowanie do konta Microsoft NIE JEST WYMAGNE. Możesz je pominąć zamykając okno. Rozpocznie się instalacja aplikacji.
  6. Okno logowania do konta Microsoft

    Pobieranie i instalacja aplikacji mPracownik

  7. Po zainstalowaniu aplikacji, zostanie wyświetlony komunikat informujący. Aplikację można uruchomić.
  8. Komunikat informujący o poprawnym zainstalowaniu aplikacji mPracownik

    Wygląd aplikacji Microsoft Store może różnic się w zależności od wersji używanego systemu Windows

  9. Aplikację mPracownik należy wyszukać w menu start i uruchomić. Aby zarejestrować nowego użytkownika, należy rozwinąć opcje dodatkowe i wybrać Zarejestruj.
  10. Rejestracja nowego użytkownika w aplikacji mPracownik

    UWAGA! Zalecane jest ODZNACZENIE opcji Zapamiętaj ustawienia, aby dane logowania nie zostały zapamiętane w aplikacji. Opcję tą należy wyłączyć przed każdym logowaniem w aplikacji.

    Wyłączenie ustawień zapamiętywania danych logowania

  11. Pojawi się formularz do wypełnienia. W odpowiednie pola należy wpisać:
    Rejestracja nowego użytkownika

    • Uczelniany adres mailowy w domenie ue.katowice.pl wg schematu imie.nazwisko@ue.katowice.pl
    • WŁASNE hasło do systemu mPracownik wpisać dwa razy
    • Ustawić adres serwera jako https://mpracownik.ue.katowice.pl

    Wcisnąć klawisz Zarejestruj. Zostanie wysłana wiadomość z linkiem, który należy skopiować i wkleić w przeglądarce. Wyświetlony zostanie komunikat Użytkownik pomyślnie aktywowany.

  12. UWAGA! Zmiana hasła jest możliwa tylko przez opcję Odzyskaj hasło!!

  13. Po zalogowaniu do aplikacji, wyświetlone zostaną informacje dotyczące pracownika, między innymi dane o urlopach. Aby pobrać dokumenty pracownicze, należy wybrać pole Dokumenty płacowe. Pośród dokumentów będzie widnieć zakładka PIT.
  14. Informacje pracownicze w aplikacji mPracownik

    Dokumenty pracownicze w aplikacji mPracownik – zakładka PIT

  15. Po wybraniu zakładki PIT, nalezy potwierdzić odbiór deklaracji aby móc pobrac dokument. Do pobrania służy niebieski klawisz widniejący na dokumencie.
  16. Przycisk pobierz
  17. Otwarte zostanie okno z dostępnymi opcjami eksportu dokumentu. Aby zapisać plik w formie pliku pdf, konieczne jest użycie dodatkowej aplikacji. W tym celu w otwartym oknie wybieramy opcję Pobierz aplikacje ze sklepu Store
  18. Przycisk przenoszący do aplikacji Microsoft Store

    Aplikacja Schowek w Store

  19. Z wyświetlonej listy nalezy wybrać aplikację Schowekz a następnie kolejno przyciski PobierzZainstaluj. Tak jak podczas instalacji aplikacji mPracownik, wyświetlone zostanie okno logowania Microsoft. Logowanie można pominąć zamykając okno. Po zakończeniu instalacji wyświetlony zostanie klawisz uruchom. Należy zamknąć okno aplikacji Microsoft Store.
  20. Po ponownym wybraniu przycisku Pobierz w dokumencie PIT, na liście dostępnych opcji pojawi się dodatkowa aplikacja – Schowek. Należy ją wybrac klikając lewym przyciskiem myszy. W kolejnym oknie nalezy wybrać opcję Kopia. Aplikacji schowek nie należy zamykać!
  21. Wybór aplikacji Schowek
  22. W kolejnym kroku należy przejśćy do folderu, w którym ma zostać zapisna kopia dokumentu (np. Pulpit) – prawy klawisz myszy / Wklej. W wybranej lokalizacji zostanie zapisany plik pdf.

Aplikacja mPracownik

Aplikacja mPracownik dla systemów Android i iOS

Wymagania sprzętowe: Android w wersji 5.0 i nowsze
Wymagania sprzętowe: iOS w wersji 10.3 i nowsze

  1. Aplikację mPracownik można pobrać na swój telefon z sklepu Google Play (AppStore). Pierwszym krokiem po zainstalowaniu i włączeniu aplikacji jest rejestracja nowego użytkownika.
    Aby tego dokonać, należy rozwinąć opcje dodatkowe, a następnie wybrać opcję ZAREJESTRUJ.
  2. Aplikacja mPracownik
  3. W odpowiednie pola należy wpisać:
    • uczelniany adres mailowy w domenie ue.katowice.pl wg schematu imie.nazwisko@ue.katowice.pl
    • WŁASNE hasło do systemu mPracownik wpisać dwa razy
    • Ustawić adres serwera jako https://mpracownik.ue.katowice.pl
  4. Rejestracja nowego użytkownika w aplikacji mPracownik
  5. Po wybraniu przycisku Zarejestruj, pojawi się nowe okno, w którym należy zaznaczyć pole SimpleERP (pole musi posiadać jasno niebieską obwódkę, domyślnie jest ono już wybrane), a następnie wybrać przycisk REJESTRUJ ŹRÓDŁA DANYCH.

    Zostanie wysłana wiadomość z linkiem, który należy skopiować i wkleić w przeglądarce.

  6. Rejestracja nowego użytkownika w aplikacji mPracownik

    UWAGA! Zmiana hasła jest możliwa tylko przez opcję Odzyskaj hasło!!

  7. Jeśli konto zostało aktywowane, można się zalogować do systemu mPracownik. Aby podejrzeć bądź pobrać dokumenty pracownicze, należy wybrać pole Dokumenty.
    Pośród dokumentów pracowniczych, będzie widniała zakładka PIT.
  8. Dokumenty pracownika w aplikacji mPracownik
  9. Po wybraniu zakładki PIT, należy potwierdzić odbiór deklaracji.
    Aby pobrać dokument, należy przytrzymać ikonę pobierania, zezwolić aplikacji na dostęp do pamięci, a następnie wybrać aplikację G-mail i wysłać deklarację na swój adres mailowy.
  10. Pobranie i wysłanie deklaracji na pocztę gmail

    Dokument PIT można powiększyć dotykając ekran dwoma palcami i rozsuwając je.